Wydawca treści
Regulamin zajęć edukacyjnych
Regulamin zajęć edukacyjnych na terenie
Nadleśnictwa Cierpiszewo
§1
- Zajęcia edukacyjne realizowane na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo prowadzone są, w szczególności w formie:
- spotkania lub pogadanki w Izbie Edukacji Leśnej „Szkoła pod sosnami”,
- lekcji terenowej na ścieżce edukacyjnej „Podtoruńskie bory”.
- Zajęcia edukacyjne mogą przybrać formę spotkań lub pogadanek w szkołach, konkursów lub współpracy w różnego rodzaju akcjach.
- Osobą odpowiedzialną za organizację działań edukacyjnych z ramienia nadleśnictwa jest pracownik posiadający w zakresie obowiązków edukację leśną.
- Prowadzącymi zajęcia są pracownicy nadleśnictwa, organizatorami – osoby kontaktujące się w celu przeprowadzenia zajęć.
- Zajęcia edukacyjne są prowadzone w dniach i godzinach pracy nadleśnictwa (poniedziałek – piątek, 7:15-15:15), a w uzasadnionych przypadkach, poza wskazanymi terminami.
- Przed przyjazdem do nadleśnictwa uczestnicy oraz organizatorzy zajęć edukacyjnych zobowiązani są do zapoznania się z regulaminami obiektów umieszczonymi na stronie internetowej Nadleśnictwa Cierpiszewo https://cierpiszewo.torun.lasy.gov.pl/, w zakładce Turystyka -. Regulaminy.
- Istnieje możliwość rozpalenia ogniska – po wcześniejszym uzgodnieniu z nadleśnictwem.
§2 Rezerwacja zajęć
- Uczestnictwo w zajęciach wymaga wcześniejszego, wstępnego, telefonicznego uzgodnienia terminu z pracownikiem zajmującym się edukacją leśną – pod numerem tel.: 56 674 44 37, kom. 662-020-078.
- Organizator wyjazdu edukacyjnego dokonuje przesłania Karty zgłoszeniowej zajęć edukacyjnych oraz Oświadczenia opiekuna grupy – do pobrania ze strony Edukacja -> Oferta edukacyjna.
- Po otrzymaniu Karty oraz Oświadczenia pracownik nadleśnictwa zajmujący się edukacją leśną powiadamia o przyjęciu rezerwacji.
§3
Bezpieczeństwo podczas zajęć, odpowiedzialność za uczestników i mienie
- Za bezpieczeństwo uczestników podczas zajęć organizowanych na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo oraz w czasie wolnym od zajęć odpowiedzialność ponoszą opiekunowie grup.
- Uczestnicząc w zajęciach terenowych należy wziąć pod uwagę występowanie naturalnych zagrożeń, o których informuje strona internetowa: https://cierpiszewo.torun.lasy.gov.pl/ zakładka Turystyka -> Zagrożenia w Lesie.
- Do obowiązków organizatora zajęć edukacyjnych na terenie nadleśnictwa należy poinformowanie uczestników oraz ich rodziców lub opiekunów o zagrożeniach mogących występować w lesie oraz zadbanie aby ubiór uczestników był dopasowany do pogody i warunków terenowych.
- Podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych przez pracowników nadleśnictwa opiekunowie muszą być obecni przez cały czas trwania zajęć, dbając o utrzymanie dyscypliny i bezpieczeństwa dzieci.
- Za zniszczenia spowodowane przez uczestników podczas trwania zajęć edukacyjnych odpowiadają opiekunowie grup. Są oni zobowiązani do wyegzekwowania zwrotu kosztów naprawienia powstałych strat lub ich osobistego pokrycia.
- Za wypadki powstałe w wyniku nierozważnego stosowania, niezgodnie z przeznaczeniem elementów infrastruktury leśnej, budynków lub wyposażenia obiektów nadleśnictwo nie odpowiada.
- Obowiązkiem uczestników zajęć jest odpowiednie zabezpieczenie pozostawionych rzeczy osobistych. Nadleśnictwo nie ponosi odpowiedzialności za ich zagubienie, zaginięcie.
- Rozpalenie ogniska może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody właściwego pracownika nadleśnictwa, a opiekunowie grup odpowiadają za bezpieczne postępowanie z ogniem przez uczestników.
- Nadleśnictwo nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie skutki wypadków na osobie lub w mieniu jakie mogą powstać u uczestników zajęć oraz za szkody powstałe na skutek pożaru lasu wiatrołomów, wywrotów drzew, nagłych nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych oraz oddziaływania flory i fauny leśnej.
- Osoby przebywające w lesie w trakcie zajęć zobowiązują się do podporządkowania się poleceniom wydawanym przez pracowników nadleśnictwa, jeśli wynikają one z przepisów dotyczących ochrony przyrody lub ochrony przeciwpożarowej, czy też służą zapewnieniu bezpieczeństwa osób, mienia i ochrony lasu.
§4
- Uczestnictwo w zajęciach jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych przez nadleśnictwo na potrzeby zajęć.
- Udział dziecka w zajęciach jest jednoznaczny z udzieleniem prawa przez przedstawiciela ustawowego dziecka do nieodpłatnego wykorzystywania prac wykonanych przez dziecko oraz jego wizerunku w celu publikacji na stronie internetowej nadleśnictwa Cierpiszewo lub Facebook-u oraz w innych formach działań promocyjnych czy edukacyjnych na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo .
- W zakresie nienormowanym niniejszym regulaminem decyzje podejmuje pracownik nadleśnictwa prowadzący edukację w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki.
Najnowsze aktualności
Jak zwiększyć pochłanianie CO2 przez lasy?
Jak zwiększyć pochłanianie CO2 przez lasy?
Instytut Badawczy Leśnictwa, na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, opracował ranking działań dodatkowych, których celem jest zwiększenie ilości dwutlenku węgla pochłanianego przez ekosystemy leśne. W naszych uwarunkowaniach przyrodniczych można podejmować różne działania w zależności cech oraz stanu ekosystemu leśnego.
Drzewa, w procesie fotosyntezy, pobierają dwutlenek węgla („gaz życia”) i przekształcają go w węgiel organiczny – magazynując w drewnie, ściółce czy wzbogacając glebę. W ten sposób ekosystemy leśne przyczyniają się do redukcji stężenia CO2 w atmosferze.
Zdolności lasów do pochłaniania dwutlenku węgla i łagodzenia zmian klimatycznych zależą od wielu czynników, np. wieku, składu gatunkowego czy stanu zdrowotnego drzewostanów. Czynniki zewnętrze (biotyczne i abiotyczne) lub nasze działania mogą wpływać na zmniejszenie lub zwiększenie tych możliwości.
Jednym z elementów prowadzonego przez LP projektu pn. „Lasy Węglowe” jest analiza możliwości certyfikacji dodatkowych ilości dwutlenku węgla, zmagazynowanych przy pomocy precyzyjnie dobranych technik zagospodarowania lasu (np. podsadzenia, wprowadzanie dodatkowych sadzonek czy zalesienia).
W ramach realizowanych na zlecenie DGLP prac badawczych i analiz powstał m.in. ranking działań dodatkowych w leśnictwie wskazujący, które z nich mają największy wpływ na sekwestrację CO2 w ekosystemach leśnych.
Dzięki monitoringowi powierzchni objętych działaniami dodatkowymi oraz powierzchni referencyjnych (gdzie prowadzono standardową gospodarkę leśną) możliwe było określenie szacowanego efektu dodatkowego, czyli ilości dodatkowo związanego węgla w perspektywie np. 30 lat jako efektu zmiany sposobu zagospodarowania lasu.
Prowadzone analizy wskazują, że największy potencjał zwiększania akumulacji węgla mają działania takie jak: podsadzenia, stosowanie dodatkowego wprowadzania sadzonek lub metody Sobańskiego, ochrona gleby podczas prac gospodarczych oraz odnowienie z samosiewu. Wysokie wartości wykazują odnowienia na terenach otwartych (obszary leśne – np. płazowizny, halizny) i zalesianie (obszary nieleśne), co potwierdza potencjał lasu w wiązaniu węgla i wprowadzanie go na terenach, na których go do tej pory nie było.
Ilość zgromadzonego w ekosystemie węgla będzie zależała od wielu czynników, zarówno biotycznych jak i abiotycznych, a także dotychczas prowadzonej gospodarki leśnej. Duże znaczenie w możliwościach doboru optymalnych działań dodatkowych będą mieć m.in. typ siedliska i bonitacji (czyli produktywności siedliska), a co się z tym wiąże, także dostępność wody.
Więcej o projektach LP związanych z ochroną klimatu dowiecie się na stronie: http://www.lasydlaklimatu.lasy.gov.pl