Wydawca treści Wydawca treści

Obiekty edukacyjne

Prowadzeniu edukacji leśnej służą przygotowane obiekty, ale każdy fragment lasu może być wspaniałą "leśną klasą".

Izba edukacyjna „Szkoła pod sosnami”

Obok siedziby nadleśnictwa w 2014 roku została oddana do użytku izba edukacyjna „Szkoła pod sosnami”. W izbie odbywa się wprowadzenie i podsumowanie zajęć terenowych odbywających się na ścieżce dydaktycznej. Obiekt służy do prowadzenia dłuższych kameralnych zajęć edukacyjnych w przypadku niesprzyjającej spacerom pogody, konkursów, prezentacji itp. Izba wyposażona jest w sprzęt multimedialny, „leśne” eksponaty oraz inne pomoce do prowadzenia zajęć.

Leśna ścieżka edukacyjna "Podtoruńskie bory"

Spacer w otoczeniu szumiących sosen, brzóz, a przede wszystkim w ciszy, to doskonała alternatywa dla zgiełku i gwaru wielkiego miasta.
Dlatego Nadleśnictwo Cierpiszewo obok swojej siedziby przy ulicy Sosnowej 42 w Cierpicach przygotowało ścieżkę edukacyjną "Podtoruńskie bory". Trasa ma kształt pętli, a więc wycieczkę zaczynamy i kończymy w tym samym miejscu. Długość trasy – ok. 2,4 km - nie sprawi kłopotu zarówno dzieciom jak i bardziej doświadczonym turystom.

Na trasie przygotowano 7 tablic, które zawierają informacje o lesie i pracy leśnika:

  • Nadleśnictwo Cierpiszewo
  • Leśna remiza
  • Odnowienie lasu
  • Dokarmianie zwierzyny
  • Pielęgnowanie lasu
  • Budki lęgowe
  • Wielki pożar

Szczególnym punktem na naszej ścieżce jest głaz upamiętniający ogromny pożar lasu z 1992 roku. Ogromny z tego względu, że spaleniu uległo wówczas prawie 3 tys. ha lasu. Nadleśnictwo Cierpiszewo za wysiłek i nowatorskie podejście w odnowienie pogorzeliska zostało w 1998 roku uhonorowane tytułem Lidera Polskiej Ekologii, a więc jest się czym chwalić!

Bardzo łatwo jest do nas dotrzeć. Przy bramie nadleśnictwa, a więc na początku naszej ścieżki znajduje się przystanek autobusów Arriva Sp. z o.o., którymi mieszkańcy Torunia i okolic mogą przybyć, np. z Placu Rapackiego, w niespełna pół godziny. Po przejściu całej trasy wracamy w to samo miejsce, a kursujący co 30 minut autobus zabierze nas z powrotem do Torunia.
 

Polany przy osadzie leśnej Dybowo

Miejsce to może być wykorzystywane do edukacyjnych zajęć terenowych, szczególnie dla grup, które mają trudności z pokonaniem dłuższych tras (przedszkolaki, osoby starsze, niepełnosprawni). Może służyć również za miejsce podsumowania zajęć ze względu na możliwość rozpalenia ogniska.

Las - najwspanialszy obiekt edukacyjny
Najlepszym obiektem edukacji leśnej jest oczywiście las. Przewodnikiem po nim będzie miejscowy leśnik. Mimo ubogich siedlisk i dość jednolitych lasów można w Nadleśnictwie Cierpiszewo znaleźć miejsca, które "zilustrują" prawie każdy leśny temat.


 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Utrzymać trwałość lasów

Utrzymać trwałość lasów

Postępujące zmiany w wymiarze globalnym, odciskają również piętno w lokalnych ekosystemach. Od lat obserwujemy, jak przyroda boryka się z coraz liczniej i gwałtowniej występującymi czynnikami, które mogą prowadzić do degradacji lasu. Historia ostatnich stu lat nie pozwala zapomnieć o wielkich gradacjach owadów, czy pożarach lasu. W ostatnich latach obserwujemy stale zwiększający się deficyt wody, wzrost liczby upalnych dni oraz coraz częściej występujące huraganowe wiatry.

Utrzymanie trwałości lasów staje się coraz częstszym przedmiotem dyskusji naukowców i praktyków. Jednym z przyjętych kierunków długodystansowego działania są prace powołanego w ubiegłym roku Zespołu konsultacyjnego ds. działań ochronno-hodowlanych w osłabionych i uszkodzonych drzewostanach na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu.
 
W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek naukowych oraz leśnicy, zarówno specjalizujący się w określonych dziedzinach, jak i gospodarujący na obszarach dotkniętych wyżej wspomnianymi czynnikami.
Wśród naukowców zaproszonych do pracy w zespole, znajdują się:
- prof. dr hab. Stanisław Drozdowski - Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie;
- prof. dr hab. Bogdan Chojnicki - Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu;
- prof. dr hab. Andrzej Jagodziński - Instytut Dendrologii Polskiej Akademii Nauk w Kórniku;
- dr hab. inż. Radosław Plewa - Instytut Badawczy Leśnictwa.
Z kolei leśnicy, będący członkami zespołu, na co dzień pracują w różnych jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, dzięki czemu prezentują różne spojrzenie na dyskutowane tematy. Członkami zespołu są:
- dr inż. Bożydar Neroj Naczelnik Wydziału Urządzania Lasu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
- dr inż. Mikołaj Ziemblicki Zastępca Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu (Przewodniczący zespołu);
- dr inż. Maciej Kuss Naczelnik Wydziału Hodowli Lasu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu;
- Michał Piotrowski Naczelnik Wydziału Ochrony Lasu i Zasobów Przyrodniczych (zastępca Przewodniczącego zespołu);
- Stefan Konczal emerytowany Nadleśniczy Nadleśnictwa Woziwoda;
- Wojciech Wojtasiński Nadleśniczy Nadleśnictwa Miradz;
- Wioletta Sieg Zastępca nadleśniczego Nadleśnictwa Lutówko;
- Mateusz Stopiński Inżynier nadzoru w Nadleśnictwie Toruń
oraz
- Izabela Waszak i Piotr Fleischer z Zespołu Ochrony Lasu w Gdańsku.
 
Celem prac zespołu jest opracowanie opinii i wniosków doradczych, które będą podstawą rozwiązań problemów, dotykających lasy. Kompleksowe podejście do ekosystemu leśnego, uwzględniające zapobieganie skutkom czynników zagrażających trwałości lasu, jest wyzwaniem, którego podjęli się członkowie zespołu.
 
Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części relacji ze spotkania, które miało miejsce w ostatnich dniach lutego. Kolejne relacje zostaną opublikowane niebawem.