Asset Publisher Asset Publisher

Ogłoszenie - nowe zasady zgłaszania szkód łowieckich

Nadleśnictwo Cierpiszewo informuje, że w związku wejściem w życie z dniem 1 kwietnia 2018 roku nowelizacji ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie uległy zmianie zasady zgłaszania i szacowania szkód łowieckich w uprawach rolnych.

Wniosek o szacowanie szkód, w tym ustalenie wysokości odszkodowania, właściciel albo posiadacz gruntów rolnych składa do organu wykonawczego gminy – wójta, burmistrza lub prezydenta miasta - właściwej ze względu na miejsce wystąpienia szkody.
Wniosek zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko albo nazwę, adres miejsca zamieszkania albo adres i siedzibę oraz numer telefonu właściciela albo posiadacza gruntów rolnych;
2) wskazanie miejsca wystąpienia szkody;
3) wskazanie rodzaju uszkodzonej uprawy lub płodu rolnego.

 


Łowiectwo

W lasach żyje ok. 60 proc. z 618 gatunków kręgowców występujących w Polsce. Rozwój cywilizacji zachwiał odwieczną równowagą i regułami obowiązującymi w ekosystemach leśnych, co wpływa także na bytujące tam zwierzęta. Dlatego obecnie ich liczebność, sposoby opieki nad nimi, a także możliwości zapobiegania szkodom od zwierzyny – reguluje prawo: polskie i unijne.

Łowiectwo jest elementem ochrony środowiska przyrodniczego – tak definiuje je ustawa „Prawo łowieckie" z 1995 r. Zwierzęta łowne (20 proc. gatunków ssaków i 12 proc. ptaków występujących w Polsce) są dobrem ogólnonarodowym i własnością Skarbu Państwa. Gospodarowaniem zwierzyną łowną, zgodnie z zasadami ekologii oraz racjonalnej gospodarki leśnej, rolnej i rybackiej, zajmują się myśliwi zrzeszeni w Polskim Związku Łowieckim oraz leśnicy.

Paśnik dla zwierzyny (fot. DK)

Z przyrodniczego punktu widzenia najważniejszą współcześnie rolą łowiectwa, w związku z brakiem lub niewystarczającą ilością dużych drapieżników, jest regulacja liczebności zwierzyny, przede wszystkim płowej, ponieważ to ona powoduje największe szkody w lesie. Zwierzyna jest nieodłącznym składnikiem lasu i powinna nim nadal pozostać, jednak nadmierna ilość zwierzyny płowej zagraża trwałości lasu – intensywne szkody w pierwszych latach wzrostu nowego pokolenia drzew powodują ich zamieranie i uniemożliwiają odnowienie lasu.

Przeczytaj więcej o łowiectwie

Nadleśnictwo Cierpiszewo nadzoruje gospodarkę łowiecką w 3 obwodach łowieckich dzierżawionych przez koła łowieckie.

Sarna - rogacz (fot. DK)

Zwierzyna gruba na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo reprezentowana jest przez jelenie, sarny i dziki. Szacuje się, że jeleni jest ok. 300 szt., saren ok. 400 szt., a dzików ok. 180 szt. Okresowo pojawiają się łosie. Z gatunków chronionych (kiedyś łownych) spotkać można wydrę, bobra i wilka.

Zwierzyna drobna bytująca na terenie naszego nadleśnictwa to lisy, zające, bażanty, kuropatwy, borsuki, kuny i inne.

Nad Wisłą bytuje wodne ptactwo łowne.

Co roku na drogach krajowych przebiegających przez teren nadleśnictwa na miejsce kilkanaście kolizji z udziałem zwierzyny. Zwróćmy uwagę na znaki ostrzegawcze i zachowajmy ostrożność podczas jazdy przez tereny leśne.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

„Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu - zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów (PPOŻ2)”

„Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu - zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów (PPOŻ2)”

Planowana realizacja modernizacji/budowy dwóch zbiorników czerpania wody.

Dla zapewnienia ochrony naszych lasów przed pożarami, Nadleśnictwo Cierpiszewo bierze udział w realizacji zadania pod nazwą  „Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu  - zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów (PPOŻ2)”, które jest współfinansowane przez Fundusze Europejskie  na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Głównym celem tego przedsięwzięcia jest poprawa sprawności systemu wczesnego ostrzegania, prognozowania oraz szybkiego reagowania na zagrożenia związane z pożarami lasów będących w zarządzie LP.

Na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo w ramach wyżej wymienionego projektu planujemy realizację dwóch zbiorników czerpania wody. Jeden z nich  znajduje się w leśnictwie Zielona. Zasadniczym celem przebudowy tego zbiornika jest uszczelnienie jego ścian i  doposażenie o  w studnię czerpną zapewniającą stały dostęp do wody w okresach suszy. Drugi, wybudowany zostanie
w leśnictwie Nieszawka. Wykonanie tego zbiornika jest konieczna ze względu na budowę drogi S10, która zmienia realne zasięgi oddziaływania aktualnej sieci punktów czerpania wody do celów przeciwpożarowych.

Innymi działaniami realizowanymi w ramach tego projektu na terenie Lasów Państwowych są:

  • budowa, przebudowa i remont dostrzegalni przeciwpożarowych,
  • budowa, modernizacja masztów, wspierających funkcjonowanie systemu do lokalizacji pożarów,
  • budowa i doposażenie stacji meteorologicznych,
  • zakup nowoczesnego sprzętu umożliwiającego identyfikację i lokalizację pożarów oraz doposażenie  punktów alarmowo-dyspozycyjnych (PAD),
  • zakup samochodów patrolowo-gaśniczych;
  • budowa, przebudowa i remont punktów czerpania wody.

Łącznie w Lasach Państwowych planowana jest realizacja:

  • 77 obiektów takich jak dostrzegalnie przeciwpożarowe, maszty przekaźnikowe, maszty METEO
  • 199 urządzeń typu systemy do lokalizacji pożarów, doposażenia PAD, stacje METEO, samochody patrolowo-gaśnicze
  • 151 punktów czerpania wody (wybudowanych, przebudowanych lub wyremontowanych)

Bezpośrednimi odbiorcami projektu są nadleśnictwa, w których użytkowane będą obiekty lub sprzęt, sfinansowane ze środków projektu. Innymi interesariuszami projektu będą podmioty, których zadaniem jest prowadzenie działań na rzecz ochrony przyrody lub nadzór nad obszarami chronionymi. Pośrednio z rezultatów projektu i wypracowanej wiedzy i doświadczeń korzystać będzie Straż Pożarna,  okoliczni mieszkańcy jak również ogół społeczeństwa.

Wartość projektu:

  • Całkowity koszt realizacji: 160 309 276,71 zł.
  • Kwota dofinansowania z UE: 92 927 299,99 zł

Planowany termin zakończenia projektu to 2028 r.