Asset Publisher
Regulamin zajęć edukacyjnych
Regulamin zajęć edukacyjnych na terenie
Nadleśnictwa Cierpiszewo
§1
- Zajęcia edukacyjne realizowane na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo prowadzone są, w szczególności w formie:
- spotkania lub pogadanki w Izbie Edukacji Leśnej „Szkoła pod sosnami”,
- lekcji terenowej na ścieżce edukacyjnej „Podtoruńskie bory”.
- Zajęcia edukacyjne mogą przybrać formę spotkań lub pogadanek w szkołach, konkursów lub współpracy w różnego rodzaju akcjach.
- Osobą odpowiedzialną za organizację działań edukacyjnych z ramienia nadleśnictwa jest pracownik posiadający w zakresie obowiązków edukację leśną.
- Prowadzącymi zajęcia są pracownicy nadleśnictwa, organizatorami – osoby kontaktujące się w celu przeprowadzenia zajęć.
- Zajęcia edukacyjne są prowadzone w dniach i godzinach pracy nadleśnictwa (poniedziałek – piątek, 7:15-15:15), a w uzasadnionych przypadkach, poza wskazanymi terminami.
- Przed przyjazdem do nadleśnictwa uczestnicy oraz organizatorzy zajęć edukacyjnych zobowiązani są do zapoznania się z regulaminami obiektów umieszczonymi na stronie internetowej Nadleśnictwa Cierpiszewo https://cierpiszewo.torun.lasy.gov.pl/, w zakładce Turystyka -. Regulaminy.
- Istnieje możliwość rozpalenia ogniska – po wcześniejszym uzgodnieniu z nadleśnictwem.
§2 Rezerwacja zajęć
- Uczestnictwo w zajęciach wymaga wcześniejszego, wstępnego, telefonicznego uzgodnienia terminu z pracownikiem zajmującym się edukacją leśną – pod numerem tel.: 56 674 44 37, kom. 662-020-078.
- Organizator wyjazdu edukacyjnego dokonuje przesłania Karty zgłoszeniowej zajęć edukacyjnych oraz Oświadczenia opiekuna grupy – do pobrania ze strony Edukacja -> Oferta edukacyjna.
- Po otrzymaniu Karty oraz Oświadczenia pracownik nadleśnictwa zajmujący się edukacją leśną powiadamia o przyjęciu rezerwacji.
§3
Bezpieczeństwo podczas zajęć, odpowiedzialność za uczestników i mienie
- Za bezpieczeństwo uczestników podczas zajęć organizowanych na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo oraz w czasie wolnym od zajęć odpowiedzialność ponoszą opiekunowie grup.
- Uczestnicząc w zajęciach terenowych należy wziąć pod uwagę występowanie naturalnych zagrożeń, o których informuje strona internetowa: https://cierpiszewo.torun.lasy.gov.pl/ zakładka Turystyka -> Zagrożenia w Lesie.
- Do obowiązków organizatora zajęć edukacyjnych na terenie nadleśnictwa należy poinformowanie uczestników oraz ich rodziców lub opiekunów o zagrożeniach mogących występować w lesie oraz zadbanie aby ubiór uczestników był dopasowany do pogody i warunków terenowych.
- Podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych przez pracowników nadleśnictwa opiekunowie muszą być obecni przez cały czas trwania zajęć, dbając o utrzymanie dyscypliny i bezpieczeństwa dzieci.
- Za zniszczenia spowodowane przez uczestników podczas trwania zajęć edukacyjnych odpowiadają opiekunowie grup. Są oni zobowiązani do wyegzekwowania zwrotu kosztów naprawienia powstałych strat lub ich osobistego pokrycia.
- Za wypadki powstałe w wyniku nierozważnego stosowania, niezgodnie z przeznaczeniem elementów infrastruktury leśnej, budynków lub wyposażenia obiektów nadleśnictwo nie odpowiada.
- Obowiązkiem uczestników zajęć jest odpowiednie zabezpieczenie pozostawionych rzeczy osobistych. Nadleśnictwo nie ponosi odpowiedzialności za ich zagubienie, zaginięcie.
- Rozpalenie ogniska może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody właściwego pracownika nadleśnictwa, a opiekunowie grup odpowiadają za bezpieczne postępowanie z ogniem przez uczestników.
- Nadleśnictwo nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie skutki wypadków na osobie lub w mieniu jakie mogą powstać u uczestników zajęć oraz za szkody powstałe na skutek pożaru lasu wiatrołomów, wywrotów drzew, nagłych nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych oraz oddziaływania flory i fauny leśnej.
- Osoby przebywające w lesie w trakcie zajęć zobowiązują się do podporządkowania się poleceniom wydawanym przez pracowników nadleśnictwa, jeśli wynikają one z przepisów dotyczących ochrony przyrody lub ochrony przeciwpożarowej, czy też służą zapewnieniu bezpieczeństwa osób, mienia i ochrony lasu.
§4
- Uczestnictwo w zajęciach jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych przez nadleśnictwo na potrzeby zajęć.
- Udział dziecka w zajęciach jest jednoznaczny z udzieleniem prawa przez przedstawiciela ustawowego dziecka do nieodpłatnego wykorzystywania prac wykonanych przez dziecko oraz jego wizerunku w celu publikacji na stronie internetowej nadleśnictwa Cierpiszewo lub Facebook-u oraz w innych formach działań promocyjnych czy edukacyjnych na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo .
- W zakresie nienormowanym niniejszym regulaminem decyzje podejmuje pracownik nadleśnictwa prowadzący edukację w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki.
Asset Publisher
Lasy Państwowe na 28. Pikniku Naukowym: gdzie nauka spotyka naturę
Lasy Państwowe na 28. Pikniku Naukowym: gdzie nauka spotyka naturę
W sobotę, 10 maja 2025 roku, warszawski PGE Narodowy ponownie zamienił się w prawdziwe centrum naukowych odkryć, pasji i edukacyjnej zabawy. Tegoroczna, 28. edycja Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik odbyła się pod hasłem „Ale Kosmos!”. Wśród ponad 150 instytucji, które zaprezentowały swoje osiągnięcia i pomysły na popularyzację wiedzy, nie mogło zabraknąć Lasów Państwowych — obecnych z rozbudowanym, zielonym stoiskiem w Rodzinnej Strefie Nauki.
To właśnie pod numerem B29 odwiedzający mogli przenieść się z miejskiego zgiełku do świata leśnych tajemnic, edukacyjnych odkryć i fascynujących spotkań z przyrodą. Pracownicy nadleśnictw z terenu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, przygotowali bogaty program atrakcji dla dzieci, młodzieży i dorosłych, łączący nowoczesne technologie z szacunkiem do tradycji leśnych.
Kosmiczna technologia... w służbie lasów
Jedną z głównych atrakcji, która przyciągała uwagę już z daleka, była możliwość odbycia wirtualnego lotu dronem nad lasem. Uczestnicy mogli spojrzeć na zadrzewienia z perspektywy ptaka i przekonać się, jak współczesne technologie — w tym bezzałogowe statki powietrzne — wspierają codzienną pracę leśników. Obraz na ekranach, komentarze specjalistów i możliwość zadawania pytań czyniły to doświadczenie nie tylko ciekawym, ale też pouczającym.
— Ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak bardzo złożona i technologicznie zaawansowana potrafi być gospodarka leśna — mówił Konrad z Nadleśnictwa Rytel, prezentując sprzęt używany do monitoringu lasów i reagowania na zagrożenia. — Piknik Naukowy to świetna okazja, by to pokazać.
Budki lęgowe, mikroskopy i tajemnice ściółki
Nie zabrakło również atrakcji angażujących najmłodszych. Wielkim powodzeniem cieszyły się warsztaty z budowania budek lęgowych dla ptaków. Dzieci, pod okiem leśników i edukatorów, własnoręcznie tworzyły konstrukcje, które będzie można zawiesić w przydomowych ogródkach czy na drzewach w parkach. Podczas pracy dowiadywały się, jakie gatunki korzystają z takich schronień i jak wielką rolę pełnią w miejskim i wiejskim ekosystemie.
Kolejną fascynującą strefą była ta, w której zaglądano w mikrokosmos leśnej ściółki. Przy pomocy mikroskopów można było odkrywać życie owadów, pajęczaków i mikroorganizmów, które budują niewidzialny, ale niezwykle istotny fundament lasu. Dla wielu była to pierwsza okazja, by zobaczyć na własne oczy mieszkańców świata, który zazwyczaj umyka ludzkiej uwadze.
Leśnicy edukatorzy — rozmowy, opowieści i inspiracje
Warto podkreślić, że stoisko Lasów Państwowych to nie tylko atrakcje i zabawa, ale także rzetelna edukacja. Leśnicy opowiadali o swojej pracy, wyzwaniach związanych z ochroną bioróżnorodności, zagrożeniach wynikających z działalności człowieka i zmian klimatycznych. Rozmowy te często przeradzały się w inspirujące debaty, a dzieci wychodziły z nowymi marzeniami o zawodzie leśnika.
— Cieszy nas, że tak wiele osób chce dowiedzieć się, jak wygląda nasza codzienność. Edukacja przyrodnicza to dziś jeden z filarów naszej działalności — zaznaczała Amelia z Nadleśnictwa Osie.
Zielony przekaz dla przyszłości
Udział Lasów Państwowych w Pikniku Naukowym to przykład przemyślanej obecności instytucji publicznych w przestrzeni edukacyjnej. Prezentacja narzędzi, metod pracy i wiedzy przyrodniczej w formie dostępnej, rodzinnej i angażującej, buduje pozytywny wizerunek lasów jako dobra wspólnego i ważnego elementu środowiska.
Tysiące osób, które odwiedziły stoisko Lasów Państwowych, nie tylko wyniosły z niego garść wiedzy, ale też przekonanie, że przyroda — także ta kosmicznie bliska — może być źródłem fascynacji, refleksji i codziennego szacunku.