Asset Publisher Asset Publisher

Regulamin zajęć edukacyjnych

Regulamin zajęć edukacyjnych na terenie

Nadleśnictwa Cierpiszewo

 

§1

  1. Zajęcia edukacyjne realizowane na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo prowadzone są, w szczególności w formie:
  • spotkania lub pogadanki w Izbie Edukacji Leśnej „Szkoła pod sosnami”,
  • lekcji terenowej na ścieżce edukacyjnej „Podtoruńskie bory”.
  1. Zajęcia edukacyjne mogą przybrać formę spotkań lub pogadanek w szkołach, konkursów lub współpracy w różnego rodzaju akcjach.
  2. Osobą odpowiedzialną za organizację działań edukacyjnych z ramienia nadleśnictwa jest pracownik posiadający w zakresie obowiązków edukację leśną.
  3. Prowadzącymi zajęcia są pracownicy nadleśnictwa, organizatorami – osoby kontaktujące się w celu przeprowadzenia zajęć.
  4. Zajęcia edukacyjne są prowadzone  w dniach i godzinach pracy nadleśnictwa (poniedziałek – piątek, 7:15-15:15), a w uzasadnionych przypadkach, poza wskazanymi terminami.
  5. Przed przyjazdem do nadleśnictwa uczestnicy oraz organizatorzy zajęć edukacyjnych zobowiązani są do zapoznania się z regulaminami obiektów umieszczonymi na stronie internetowej Nadleśnictwa Cierpiszewo https://cierpiszewo.torun.lasy.gov.pl/, w zakładce Turystyka -. Regulaminy.
  6. Istnieje możliwość rozpalenia ogniska – po wcześniejszym uzgodnieniu z nadleśnictwem.

§2 Rezerwacja zajęć

  1. Uczestnictwo w zajęciach wymaga wcześniejszego, wstępnego, telefonicznego uzgodnienia terminu z pracownikiem zajmującym się edukacją leśną – pod numerem tel.: 56 674 44 37, kom. 662-020-078.
  2. Organizator wyjazdu edukacyjnego dokonuje przesłania Karty zgłoszeniowej zajęć edukacyjnych oraz Oświadczenia opiekuna grupy – do pobrania ze strony Edukacja -> Oferta edukacyjna.
  3. Po otrzymaniu Karty oraz Oświadczenia pracownik nadleśnictwa zajmujący się edukacją leśną  powiadamia o przyjęciu rezerwacji.

§3

Bezpieczeństwo podczas zajęć, odpowiedzialność za uczestników i mienie

  1. Za bezpieczeństwo uczestników podczas zajęć organizowanych na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo oraz w czasie wolnym od zajęć odpowiedzialność ponoszą opiekunowie grup.
  2. Uczestnicząc w zajęciach terenowych należy wziąć pod uwagę występowanie naturalnych zagrożeń, o których informuje strona internetowa: https://cierpiszewo.torun.lasy.gov.pl/ zakładka Turystyka -> Zagrożenia w Lesie.
  3. Do obowiązków organizatora zajęć edukacyjnych na terenie nadleśnictwa należy poinformowanie uczestników oraz ich rodziców lub opiekunów o zagrożeniach mogących występować w lesie oraz zadbanie aby ubiór uczestników był dopasowany do pogody i warunków terenowych.
  4. Podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych przez pracowników nadleśnictwa opiekunowie muszą być obecni przez cały czas trwania zajęć, dbając o utrzymanie dyscypliny i bezpieczeństwa dzieci.
  5. Za zniszczenia spowodowane przez uczestników podczas trwania zajęć edukacyjnych odpowiadają opiekunowie grup. Są oni zobowiązani do wyegzekwowania zwrotu kosztów naprawienia powstałych strat lub ich osobistego pokrycia.
  6. Za wypadki powstałe w wyniku nierozważnego stosowania, niezgodnie z przeznaczeniem elementów infrastruktury leśnej, budynków lub wyposażenia obiektów nadleśnictwo nie odpowiada.
  7. Obowiązkiem uczestników zajęć jest odpowiednie zabezpieczenie pozostawionych rzeczy osobistych. Nadleśnictwo nie ponosi odpowiedzialności za ich zagubienie, zaginięcie.
  8. Rozpalenie ogniska może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody właściwego pracownika nadleśnictwa, a opiekunowie grup odpowiadają za bezpieczne postępowanie z ogniem przez uczestników.
  9. Nadleśnictwo nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie skutki wypadków na osobie lub w mieniu jakie mogą powstać u uczestników zajęć oraz za szkody powstałe na skutek pożaru lasu wiatrołomów, wywrotów drzew, nagłych nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych oraz oddziaływania flory i fauny leśnej.
  10. Osoby przebywające w lesie w trakcie zajęć zobowiązują się do podporządkowania się poleceniom wydawanym przez pracowników nadleśnictwa, jeśli wynikają one z przepisów dotyczących ochrony przyrody lub ochrony przeciwpożarowej, czy też służą zapewnieniu bezpieczeństwa osób, mienia i ochrony lasu.

§4

 

  1. Uczestnictwo w zajęciach jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych przez nadleśnictwo na potrzeby zajęć.
  2. Udział dziecka w zajęciach jest jednoznaczny z udzieleniem prawa przez przedstawiciela ustawowego dziecka do nieodpłatnego wykorzystywania prac wykonanych przez dziecko oraz jego wizerunku w celu publikacji na stronie internetowej nadleśnictwa Cierpiszewo lub Facebook-u oraz w innych formach działań promocyjnych czy edukacyjnych na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo .
  3. W zakresie nienormowanym niniejszym regulaminem decyzje podejmuje pracownik nadleśnictwa prowadzący edukację w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki.

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Nowe pokolenie lasów

Nowe pokolenie lasów

Jak co roku, także i tej wiosny pojawi się w naszym regionie nowe pokolenie lasów. Jest to niezwykle ważny moment w rozpoczynającej się czasami ponad stuletniej historii danego lasu, ponieważ od kondycji sadzonek oraz składu gatunkowego przyszłego drzewostanu zależy, jak będzie sobie radził przez całe życie ekosystem leśny.

Ile drzew posadzimy w regionie?

W 2025 roku w regionie pojawi się prawie 3.600 ha nowych lasów, w tym prawie 100 ha to odnowienia naturalne. Zdecydowana większość nowych lasów zostanie zainicjowane wiosną, ale planujemy też sadzić drzewa jesienią. Najczęściej do tego celu wykorzystujemy sadzonki wyhodowane w szkółkach polowych. Tam z nasion wysianych bezpośrednio do gruntu wyrastają z czasem sadzonki drzew. Jedne, jak sosna, potrzebują zaledwie rok lub dwa, by być gotowymi do sadzenia w lesie, inne wymagają dłuższej troski ze strony leśnika, jak np. buki i dęby, które potrzebują ok. 2-3 lat. Dopiero po tym czasie są przygotowane do wysadzenia na gruntach leśnych. W tym roku posadzimy 25,5 mln młodych drzew, z tego 15,5 mln będą stanowić sadzonki gatunków iglastych, a 10 mln – sadzonki gatunków liściastych.

Hodujemy także sadzonki z tzw. zakrytym systemem korzeniowym – w szkółce kontenerowej nasiona wysiewane są do specjalnych cel w paletach. Te nasiona (bez względu na gatunek drzewa) trafiają na specjalną mieszankę substratu, w którym dominuje torf. Wraz ze wzrostem młodego drzewa, jego system korzeniowy korzysta z bryłki substratu. Z nią także trafia do lasu i wraz z upływem czasu dalej korzysta z zawartych w niej substancji. Takie drzewka mają specjalne przeznaczenie – wykorzystujemy je tam, gdzie sadzonka ma trudniejsze warunki – np. siedlisko jest uboższe lub może być mniej wilgoci w glebie. Właśnie te sadzonki wykorzystujemy jesienią, gdy w glebie pogłębia się deficyt wody. Jeszcze jedną ważną zaletą młodych drzew ze szkółki kontenerowej jest ich hodowla w cyklu rocznym – w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od siewu, drzewka są gotowe do wysadzenia w lesie. W 2025 roku posadzimy ok. 3,2 mln sadzonek z zakrytym systemem korzeniowym.

Od czego zależy, ile sadzonek i których gatunków drzew będziemy potrzebować?

Od wielu czynników, ale przede wszystkim od siedliska, na którym będzie rósł las – drzewa posadzone na zbyt ubogim siedlisku w stosunku do ich wymagań, będą rosnąć bardzo wolno, łatwo ulegać czynnikom chorobotwórczym. Sytuacja odwrotna może spowodować np. zbyt duże ugałęzienie drzew w młodym wieku i ich silną konkurencję osobniczą o przestrzeń, światło i wodę.

Należy pamiętać, ze pod pojęciem siedliska kryje się nie tylko gleba (i jej żyzność), ale również rzeźba terenu, warunki wilgotnościowe oraz lokalny klimat. Są to elementy, które także analizujemy, dobierając skład gatunkowy przyszłego lasu. Dla przykładu na wzniesieniach terenu sadzimy gatunki, które cechuje wysoka światłożądność, jak np. modrzew. Z kolei w obniżeniach terenu, gdzie często zalega wiosną ciężkie i zimne powietrze, czyli tworzą się zmrozowiska, lokujemy świerki, które radzą sobie porannymi chłodami.

Bardzo ważne jest także to, co rosło na gruncie wcześniej – jeśli mamy do czynienia z gruntem porolnym, wówczas musimy tak dobrać gatunki drzew, by poradziły sobie z licznymi patogenami chorobotwórczymi, które znajdują się w glebie. Są to zwykle owady oraz grzyby. Dlatego na takich gruntach sadzimy drzewa mniej wymagające – naszym planem na najbliższe sto lat jest przekształcenie tego miejsca. Odbywa się to właśnie za sprawą lasu, który poradzi sobie w tych warunkach, jednocześnie wpłynie na procesy przebiegające w glebie….ale do tego potrzeba kilkudziesięciu lat, a czasami dłużej.

Wyzwaniem obecnych czasów są dla nas zmiany klimatyczne. Dlatego planując, które gatunki drzew posadzimy w nowym lesie, uwzględniamy również to, co już się dzieje lub przewidujemy, że się wydarzy. Jednym z największych znaków naszych czasów jest brak wody. Nawalne deszcze, które się zdarzają niestety nie zasilają rezerwuarów wody, jakimi są lasy, ponieważ spływają zwykle po powierzchni gleby. Niewielka ilość wody przedostaje się w jej głąb. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z długimi okresami wysokich temperatur powietrza, które potęgują zjawisko obniżania odporności drzewostanów. W takiej sytuacji niestety działanie chorobotwórczych grzybów lub gwałtowne namnażanie się owadów (czyli gradacja) jest dla lasu silnym ciosem, który zaczyna się od stresu, spowodowanego niedoborem wody lub długim okresem wysokich temperatur powietrza.

Panta rhei - wszystko płynie (Heraklit z Efezu)

Na naszych oczach zmienia się przyroda. Już wiemy, że świerki, brzozy, sosny będą zajmować tereny położone bardziej na północ i wschód lub wyżej względem poziomu morza, a gatunki liściaste – bardziej dynamiczne i ciepłolubne , sukcesywnie, powoli będą władać obszarami, z których wycofają się pionierzy (świerki, brzozy, sosny). Potwierdzają tę tendencję leśnicy, którzy zbierają często przez kilkadziesiąt lat pracy zawodowej obserwacje i doświadczenie, a także naukowcy, który dokładnie badają zjawisko migracji gatunków drzew m.in. poprzez modelowanie przyszłych zasięgów występowania gatunków drzew w oparciu o ich wymagania ekologiczne w różnych wariantach klimatycznych.

Jedno jest pewne – wszystko ulega zmianie, lasy także. Rolą leśników jest wspieranie tej zmiany - pomaganie tym gatunkom, które się wycofują i popieranie tych, dla których zmieniający się klimat jest odpowiedni. Dlatego leśnicy działają z perspektywą przyszłych dekad, a nawet stuleci.